Wielka makieta modułowa

… była i jest największą z przygotowanych ekspozycji i spełniała rolę głównej atrakcji Festiwalu. Dlaczego głównej i dlaczego wciąż cieszy się największym zainteresowaniem i jest wciąż faworytem w ankietach publiczności? Ostatnio w Polsce namnożyło się ekspozycji z makietami kolejowymi w różnych skalach – wszystkie one wabią do siebie hasłem, że są bez mała największe na świecie i jeździ po nich wiele pociągów. Tak, ale pociągi te jeżdżą automatycznie, w ustalonej, powtarzanej do znudzenia, hipnotyzującej jak wahadełko sekwencji i dlatego szybko tracą zainteresowanie.

Największą frajdą dla oglądających jest to, że wielka makieta modułowa na Festiwalu jest obsługiwana ręcznie przez ludzi (na marginesie przez wyjątkowo liczną w tym 2018 roku ekipę). To co się zdarzy za chwilę, jaki pociąg i kiedy przejedzie, czy nie dojdzie do nieprzewidzianej sytuacji dzieje się na żywo, przed oczami widzów, którzy z zaciekawieniem obserwują przebieg wydarzeń, jak interesujący film. Film tym bardziej interesujący, jeśli ma też wartką akcję z licznie poruszającymi się, ciekawymi pociągami, a zapewnienie tej akcji wymaga – tu clue powodzenia – umiejętności i spójnej, skoordynowanej, autentycznej współpracy całej obsługi makiety, prowadzących pociągi i dyżurnych ruchu. Samo to, gdy wszystko gra, jest godne podziwu. Zmagania nad „okiełzaniem materii” ogląda się z wielką lubością, podziwia i komentuje, a i tym razem na trzeciej edycji Festiwalu Sosnowiec 2018 ekipa obsługująca makietę sama nieźle się bawiąc odstawiła to widowisko bez zarzutu, wspaniale, co znajduje oddźwięk w superlatywach pozostawionych w ankietach, za co każdemu z jej uczestników, którzy się do tego przyłożyli, należą się słowa wielkiego uznania i podziękowania.

Wielka makieta modułowa została zestawiona z modułów, segmentów i stacji przywiezionych przez zaprzyjaźnione kluby: beskidzki BGM (podobnie, jak rok wcześniej miał w tym podstawowy, największy udział), oświęcimski OKMK, krakowski KKMK, górnośląski GGM, mazowiecki MSMK i osoby indywidualne.


fot. Andrzej Wilk


Kształt makiety modułowej powstawał przez kilka miesięcy poprzedzających Festiwal w oparciu o zgłoszone na niego moduły z klubów i osób prywatnych, przy czym tutaj również największy, podstawowy udział miał w tym klub BGM. Zgłoszenia modułów na Festiwal przyjmował, po czym osobiście pracował nad ich zestawieniem w jedną makietę Arkadiusz Krzempek z wyraźną pomocą syna Mateusza. Kolejno wprowadzane korekty do planu makiety celowo kształtowały linię w formie bardzo spłaszczonego owalu, wokół którego widzowie mogli się poruszać w bliskości szlaków i z bliska je oglądać – dzięki temu mogli faktycznie podziwiać i kontemplować wykonanie poszczególnych, tworzących je modułów. W ostatecznym kształcie spłaszczony owal i umieszczenie stacji technicznej przed linią dwutorową zakończoną pętlą umożliwiły też prowadzenie pociągów na stosunkowo długim, około 120-metrowym dystansie, od stacji technicznej (tu były wkładane pociągi na tory) przez stację Oświęcim do pętli na końcu i z powrotem przez Oświęcim, Czudec, PO Ludwikowice, Kleczę Górną na drugi koniec do stacji Podborze zakończonej obrotnicą, gdzie lokomotywy mogły zmienić czoło lub być odstawione. Jazdy tam i z powrotem na dystansie 240 metrów urozmaiconą trasą dawały frajdę zarówno prowadzącym pociągi, jak i podziwiającym je widzom – ich klimat wspaniale oddają filmy Jacka Niwińskiego nakręcone kamerą z jadącego pociągu.

Infrastruktura, w tym technicznie funkcjonowanie makiety zostało zapewnione przez klub BGM, który dostarczył centralkę DCC, okablowanie, zegary, centralę telefoniczną i telefony, osłony na moduły, osłony na przewody. Swym okablowaniem, Net-box’ami i osłonami na moduły wsparli je też koledzy z KKMK. Telefonia z aparatami zapewniła łączność między stacjami i posterunkami i umożliwiła, jak na prawdziwej kolei, koordynację ruchu pociągów.



Uczestnicy - budowniczy makiety modułowej

  • Klub „Beskidzka Grupa Modelarska” (BGM):

    Piotr Pawlik (stacja Czudec), Artur Kukla (stacja Klecza Górna), Piotr Mencel (szlak dwutorowy łukowy),
    Piotr Baran (szlak jednotorowy łukowy), Krzysztof Król (szlak jednotorowy), Wojciech Niedoba (Bocznica GS),
    Miłosz Cogel (przystanek Nowy Wirek), Krzysztof Grzesiek, Adam Sieńko, Marcin Ficek, Romuald Sieroński.
    moduły klubowe: PO Ludwikowice, szlak jednotorowy prosty.

  • Oświęcimski Klub Modelarzy Kolejowych „Piętrusek” (OKMK):

    Rafał Węgrzyn - Janek Węgrzyn - Marek Kałka (stacja Oświęcim), Darek Pawica - Szymon Pawica (stacja Dwory – techniczna), Andrzej Godula (szlak dwutorowy prosty), Sebastian Tatar (zejście ze szlaku dwutorowego na jednotorowe), Michał Olek (szlak dwutorowy łukowy), Janek Węgrzyn (szlak dwutorowy prosty), Adam Bartel, Grzegorz Moc.

  • Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych (KKMK):

    Waldemar Bator, Grzegorz Hudyga (stacja Podborze), Rafał Kołczyński „Meteor”, Krzysztof Stojko, Bartosz Sapko, Karolina Tabor, Krzysztof Kulka.
    moduły klubowe: szlak jednotorowy łukowy i prosty, moduł z wiaduktem.

  • Klub „Górnośląska Grupa Modelarska” (GGM):

    Paweł Bota, Wojciech Brol, Marek Kempa, Marcin Krupa, Sebastian Leśniak, Adam Michalski, Jacek Mikoś, Krzysztof Skoczek.
    moduły klubowe: Osiedle familoków – ul. Kopalniana.

  • Mazowieckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei (MSMK):

    Artur Giller, Artur Olesiński, Alex Colletti, Filip Olesiński
    moduły klubowe: pętla nawrotna czterotorowa „Mazowsze Wschodnie”.

  • niezależni:

    Melchior Szarek (posterunek odstępowy), Bartosz Bosforski (szlak jednotorowy prosty), Krzysztof Śliwiński (szlak jednotorowy z ładowną – fragment stacji Opoczno „Ładownia Opoczno”).



Pociągi

Spełniając założenia otwartości Festiwalu, do jazd swoim taborem dopuszczono wielu chętnych, pragnących zademonstrować jak najciekawsze składy pociągów. Zgłoszenia taboru do jazd koordynował Kuba Pieńkowski, techniczne warunki dopuszczenia do jazd sprawdzał Krzysztof Grzesiek, który koordynował też przyporządkowanie adresów lokomotyw.

Zgodnie z przyjętym założeniem, po makiecie kursowały pociągi osobowe, miedzy nimi operatywnie poruszały się pozostałe pociągi, głównie towarowe. Z lubością można było zatem oglądać, jak lopki odstawione na bocznych torach oczekiwały na zwolnienie szlaku przez priorytetowo jadące pociągi planowe. W sumie na makiecie mogliśmy cieszyć oczy regularnymi jazdami co rusz to ciekawszych składów pociągów przygotowanych przez uczestników [w nawiasach przyporządkowany adres lokomotywy]:

Miłosz Cogiel BGM SP42-049 + poczta + 2 wagony „ryflak”
ET22-259 + wagon 120A „bonanza” PR + piętrus
EU07-171 + 6x wagon Y
Krzysztof Grzesiek BGM SM42 + 10 węglarek CTL
SM42 + 4 węglarki Rail Polska
Elektrotriebwagen Hondekop NS, ep.III
BR642 (Desiro NJ Bahn)
Mateusz Krzempek Tp1-18 + 2 kryte + 5 węglarek
Krzysztof Król BGM SP45-204 + „ryflak” + 4-członowa Bipa
SM42-564 + 8-10 wagonów towarowych
Piotr Mencel BGM 754 „Nurek” + 6 wagonów InterCity
SM42 + 4-członowa Bipa + 120A „bonanza”
Wojciech Niedoba BGM SM42 + 8 wagonów towarowych
Jakub Pieńkowski 2x wagon motorowy serii 840 ČD
751/770 ČD + 8 wagonów towarowych
Romuald Sieroński BGM BR245-007 + 3 wagony piętrowe DB AG (Push-Pull)
SP42-043 + 2 lub 4 wagony120A „bonanza”
BR231 040-7 + 10 wagonów Fad „talbot”
Adam Sieńko BGM Ty2-323 + 4-członowa Bipa
Wojciech Brol GGM S200-282 + 6 wagonów towarowych DB Cargo [1650]
SM42-2633 + 6 wagonów towarowych PKP Cargo [1652]
ER20-002 + 4 wagony pasażerskie [1651]
Marek Kempa GGM SN61-22 + 2 wagony „ryflak” [1661]
SP42-064 + 4-członowa Bipa [1662]
TKt48-127 z wagonami [1663]
ET41-152 + 16 talbotów PKP Cargo [1664]
Marcin Krupa GGM SM42-546 + 9 wagonów towarowych [1630]
Sebastian Leśniak GGM Ty2-1000 + 6 wagonów towarowych [1520]
Adam Michalski GGM Ty2-915 + skład gospodarczy 5-7 wagonów [1550]
Jacek Mikoś GGM Oi2-32 + 4 wagony osobowe [1551]
Grzegorz Hudyga KKMK T669.0 ČSD + wagony towarowe
SP45-198 z pociągiem ratunkowym
Andrzej Godula „Piętrusek” SU45 eszelon wojskowy
Ty4 + wagony towarowe
Marek Kałka „Piętrusek” EU07 PKP Cargo + wagony towarowe „blaszaki”
Darek Pawlica „Piętrusek” EU07 + 6 wagonów sypialnych ICC
EU07 + 6 wagonów pasażerskich
Sebastian Tatar „Piętrusek” Lyntong DSB wagon motorowy [1850]
BR92 + 7 wagonów towarowych, ep.II [1850]
Krzysztof Kubicki SMKK Pociąg rządowy Adolfa Hitlera, ep.II
Kazimierz Miga SMKK EU07-161 + 4 wagony 120A
754 „Nurek” + 4 wagony pasażerskie ČD: Aee + Bee + 2 x Bmz
Ryszard Rusak SMKK BR103 TEE „Erasmus”
M62 MAV + wagony pasażerskie
SVT 137 wagon motorowy „Latający Ślązak”, ep.II
EU07 + 11 wagonów pasażerskich RŻD (РЖД)
Leszek Wala SMKK SM42 6Dl + 6 wagonów Y Intercity
ET22-699 + wagony cysterny lub węglarki
Bartosz Bolforski Gość Tw1 + 8 platform z drewnem [11]
Sebastian Hojdys Gość Tr6 + 8 patynowanych wagonów towarowych, ep.III
Kamil Kokoszka Gość SM42-1021 + 3-5 wagonów towarowych PKP Cargo
Jacek Niemczyk Gość ST44-895 + 12-15 wagonów towarowych
BR189 + 5-10 wagonów towarowych
SU46-026 + 5-7 wagonów pasażerskich
BR132.377 „Stadt Express”
Krzysztof Śliwiński Gość M62-1007 lokomotywa luzem
Grzegorz Terlecki Gość ST44-650 + 16 węglarek
EU07-443 + 5 wagonów: kl.1 + 2x kl.2 + Wars + „bonanza”
Krzysztof Turko Gość EU07-429 + 6 wagonów pasażerskich [269]
Kamil Wiśniowski Gość ET22-854 + 10 węglarek
EU07-314 + 3 wagony pasażerskie


Nagrody za fachowość

Z zamysłem skłonienia wystawców, by na Festiwalu zaprezentowali jak najlepsze scenerie i modele, zostały przeprowadzone związane z tym konkursy. Kluby i osoby dostarczające moduły do zbudowania makiety modułowej mogli je zgłosić do konkursu w kategorii „Makieta” na najładniej wykonany moduł, szlak, stację. Podobnie przywiezione do jazd po makiecie pociągi można było zgłosić do konkursu w kategoriach „Kolekcjoner” i „Modelarz”. W założeniu, jak sugerują nazwy, w kategorii „Kolekcjoner” nacisk miał być położony na unikalność, ciekawość przygotowanego składu, natomiast w kategorii „Modelarz” na trud wykonania i efekt końcowy pociągu spoza fabrycznej, seryjnej oferty firm produkujących modele.

By faktycznie móc ocenić zaangażowanie, wkład pracy i kunszt wystawcy modułu, składu, oceniającymi były osoby obeznane w temacie, które same takie moduły, modele tworzą – jury zostało wyłonione z poszczególnych klubów modelarskich, po jednej osobie wytypowanej z każdego klubu.

Regulamin konkursu, skład komisji konkursowej, skład jury, lista ocenianych modułów, składów oraz uzyskane lokaty w konkursie zawarte są w załącznikach:

Komisja po podliczeniu głosów jury wyłoniła zwycięzców:

  • w kategorii „Makieta”
    1. miejsce – Bocznica GS (37,25 pkt.) – Wojciech Niedoba,
    2. miejsce – Stacja Czudec (36,08 pkt.) – Piotr Pawlik,
    3. miejsce – Moduł 7730 (34,67 pkt.) – Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych.

  • w kategorii „Kolekcjoner”
    1. miejsce – skład pociągu z Ty2 (36,67 pkt.) – Piotr Pawlik,
    2. miejsce – lokomotywa M62-1207 (36,42 pkt.) – Krzysztof Śliwiński pomniejszone.pl
    3. miejsce – skład pociągu z Ty409 (35,50 pkt.) – Artur Olesiński.

  • w kategorii „Modelarz”
    1. miejsce – pociąg zdawczy z SM42-936 (36,42 pkt.) – Wojciech Niedoba,
    2. miejsce – skład towarowy z Ty2-1000 (35,75 pkt.) – Sebastian Leśniak,
    3. miejsce – SM42-1009 6Dl (35,67 pkt.) – Leszek Wala

Nagrodami oprócz dającego powody do dumy miejsca na podium oraz dyplomu były, zgodnie z oczekiwaniami wystawców, specjalistyczne przybory modelarskie ufundowane przez Urząd Miasta Sosnowiec. Zwycięzcy w kategorii „Makieta” otrzymali wiertarko-frezarkę precyzyjną PROXXON MICROMOT 50/EF, w kategorii „Kolekcjoner” – Tubę ekspozycyjną dla modeli długości 180 cm produkowaną przez Expo Model – Paweł Żaczek, w kategorii „Modelarz” – Aerograf Fine Art FA-186AK zestaw 0.2,0.3,0.5 typ 7790.

Niezależnie od nagród konkursowych wszyscy wystawcy modułów na Festiwal 2018 otrzymali tabliczkę z logiem Festiwalu oraz bardzo pomocne narzędzie modelarskie – podstawkę do malowania modeli produkowaną przez KoTeBi – Stefan Stachowicz.

Poniżej zamieszczonych jest kilka linków do zdjęć i filmów nakręconych podczas zabawy na makiecie modułowej. Duszę i klimat przygotowań tej makiety, przebiegu i echo Festiwalu w pełni oddaje:
FORUM.MODELARSTWO.INFO
w zakładce Sosnowiec - Festiwal Kolej w Miniaturze - III edycja, 17.-18. marca 2018 r.
http://forum.modelarstwo.info/threads/sosnowiec-festiwal-kolej-w-miniaturze-iii-edycja-17-18-marca-2018.38371/


zdjęcia i filmy


Ostatnie przygotowania - makieta modułowa gotowa na przyjęcie gości.   fot. Marcin Kapica



Stacja węzłowa Oświęcim.   fot. Marcin Kapica



Stacja końcowa Podborze.   fot. Marcin Kapica



Moduły z familokami.   fot. Marek Kempa "Kempol"



Stacja Czudec.   fot. Marek Kempa "Kempol"



Pętla Mazowsze Wschodnie.   fot. Marek Kempa "Kempol"



fot. Marcin Kapica



fot. Marcin Kapica



fot. Marcin Kapica



fot. Marcin Kapica



video: Jakub Dudek



video: PIKO H0



video: Jacek Niwiński - film 1: Podborze - Mazowsze Wsch.



video: Jacek Niwiński - film 3: po.Ludwikowice - Podborze



video: Jacek Niwiński - film 4: Podborze - Oświęcim



video: Jacek Niwiński - film 5: Podborze - Zamkowa Góra



video: Jacek Niwiński - film 6: Mazowsze Wsch - Zamkowa Góra